När
man läser media och tar del av våra etermedia får man lätt intrycket att krisens
klocka startade samtidigt med att korrespondenterna landade i Cypern, och att
omvärlden med odemokratiska beslut nu drabbar vanligt folk utan förståelse för
den lille mannen och kvinnan på Cypern. Men klockan startade för decennier
sedan.
Under
lång tid har Cyperns demokratiskt valda regeringar systematiskt byggt upp en
mycket stor banksektor med insättningar som idag är 8-9 gånger landets BNP.
Cypern är en banksektor med ett land snarare än tvärtom, på samma sätt som
Island före dess krasch. Affärsmodellen innehåller låga skatter och rollen som
tummelplats för skatteundandragande samt möjligheten att tvätta pengar med
skumt ursprung och allmänt slapp kontroll av polis samt svaga
underkapitaliserade och lågt bemannade kontrollmyndigheter.
Att
man på Cypern har haft inlåningsräntor på 5-7 procent, men övriga EU har haft
blygsamma 0-2 procent återspeglade att insättningar på Cypern varit mer
riskfyllda än på annat håll i EU. Det kan inte ha varit obekant för cyprioter
och ryssar.
Uppbyggnaden
av denna affärsmodell har pågått under minst två decennier. Den har medfört
många cypriotiska jobb, höga inlåningsräntor och en köpstark utländsk koloni av
framför allt ryssar.
Myndigheter
och internationella organisationer har haft ögonen på Cyperns affärsmodell länge,
och inte minst efter 9/11 angreppen i New York 2001 när USA vände i fråga om
kontroll av skatter och pengatvätt internationellt.
De
som kritiserar dagens förslag till åtgärder ryckte inte ut tidigare. Kritiken
bör kanske vara att omvärlden inte ingripit tidigare - dvs.
EU-länder/kommissionen, IMF, ECB osv.-- och mer bestämt.
Men
mot en demokratiskt styrd EU-medlem som Cypern kan inte andra EU-länder göra så
mycket. Bör EU-kommissionen och andra EU-länder få de nödvändiga
överstatliga befogenheterna? Hur ska de reglerna i så fall beslutas och
genomdrivas?
Det
demokratiskt valda parlamentet och regeringen på Cypern har gått långt för att
slå vakt om sitt lands "affärsmodell", trots dess risker och medvetna
utmaning av andra länder. Det är inte omvärlden - utom Ryssland och Ukraina -
som önskat den cypriotiska affärsmodellen, utan tvärtom.
Då är
frågan: ska man när det blir kris i ett EU-land som Cypern utkräva ansvar av de
nationella demokratiska institutionerna? Naturligtvis. Det blir en konstig demokratrisk
värld vi ska leva i om - när det blir kris som påverkar omvärlden - ansvaret
regelmässigt ska läggas utanför landet. Det är lätt att förstå att
(inkompetenta?) inhemska beslutsfattare vill lägga ansvaret annorstädes men
varför blir medias roll i dramaturgin att oftast att ställa upp på bilden att
kriser och äckliga motåtgärder är främst omvärldens ansvar att hantera och
ansvara för?
Varför
skulle andra EU-länder eller ECB och IMF rädda den instabila cypriotiska
affärsmodellen? Det vore bra om den trimmas till normaleuropeisk modell!
Nu
ställer faktiskt - som bekant? - andra EU-länder, ECB och IMF upp för Cypern.
Andra i EU tycker dock att det var oklokt att kräva att småsparare ska ställa
upp med konfiskerade besparingar för att hjälpa Cyperns banker, och att det
likaså vore oklokt att konfiskera pensionsfonder för detta syfte.
Men,
om nu de demokratiskt valda företrädarna för Cypern vill acceptera okloka
åtgärder, hur långt ska vi andra gå för att hindra dem? Vem vet, kanske de
cypriotiska politikerna ville tillmötesgå och skydda oligarkerna för att
behålla deras pengar i landet - och därmed affärsmodellen - och det var därför
de ville konfiskera även småsparares pengar i någon slags solidaritet med
behandlingen av de mäktiga oligarkernas pengar?
***
Det
finns en parallell:
Vem
är skyldig finansiera expansiv finanspolitik? När det som så ofta i krisens Europa
ställs krav på en expansiv finanspolitik saknas resonemang när det är
omvärldens skyldighet att ställa upp för att kompensera för de fel som
demokratiskt valda nationella parlament och regeringar har begått i det
förgångna, kanske under årtionden. Vilka kriterier bör gälla?
Jag
har inte hört någon av dem som i Sverige regelmässigt förespråkar en expansiv
politik i Europa också argumentera för att svenska skattebetalare bör ställa
upp med lån eller garantier för att finansiera en sådan politik. Det ansvaret -
att säga B när man krävt A - nämns varken av oppositionen - t ex EU-ansvariga
expansionisterna Marie Granlund (S), Ulf Holm (MP) eller Jonas Sjöstedt (V) -
eller av media.
Det
är istället Tyskland som ska ställa upp. Men varför inte Sverige, som har en
väl så stark ekonomi som Tyskland?
Mitt
svar är att vi inte ska ställa upp annat än undantagsvis och med bilaterala
lån, eftersom något annat inte vore rättvist, men i motsats till andra tror jag
en villkorslös expansiv finanspolitik vore mycket oklok.
Det
andra problemet - dock inte för mig - är att de som förespråkar en euroepisk
expansiv finanspolitik i allmänhet är helt emot fler inslag av överstatligt
beslutsfattande när det gäller ekonomi och skatter. Gärna en expansiv politik
finansierad av andra länder än Sverige, och utan EU-gemensamma beslut, är
melodin. De resonemangen hänger dock inte ihop.
Och
- till sist - hur stoppar vi nu ryska bulvanbanker från att skjuta upp som
svampar ur marken i Baltikum - vårt närområde! - och Östeuropa för att ta över
från Cypern de nedklippta cypriotiska bankernas halvskumma och
skatteundandragande verksamhet?
1 kommentar:
Väl talat!
Skicka en kommentar