(Artikel publicerad i Dagens Industri den 26 mars 2013.)
Den
som är satt i skuld är inte fri. Cyperns politiker är därför inte fria att göra
som de vill. Är man som Cypern EU-medlem ställer dock andra upp för en. Landet
får nu nödlån av andra EU-länder, vars demokratiskt valda ministrar har att
bestämma sådana villkor som kan accepteras av deras väljare. För Finland,
Nederländerna och Tyskland ska lånevillkoren för Cypern godkännas i respektive
nationellt parlament.
Cyperns politiker vidtar nu kraftfulla åtgärder så att landet kvalificerar
sig för 10 mdr i eurolån från EU:s kriskassa. Åtgärderna betalas främst av
större insättare, dvs. med mer än 100 000 euro på kontot, i landets två största
banker. Kontoinnehavarna - fler ryssar än cyprioter? - får se sina insättningar
skrivas ned, eller omvandlas till ägande i en problemtyngd bank. Småsparares
insättningar ska dock skyddas, liksom pensionsfonder. Tidigare parlamentsbeslut
innebär att dessa åtgärder redan fått grönt ljus av parlamentet. Grekcyprioterna
drabbas därtill av skattehöjningar. Privatiseringar genomförs. En husprisbubbla
är punkterad.
Vad gick snett?
Cypern har varit en banksektor med ett land snarare
än tvärtom Regeringarna har under lång tid systematiskt uppmuntrat framväxten av
en banksektor med insättningar som var 8-9 gånger landets BNP och med utlåning
som varit ca 100 gånger större (2011). Av utlåningen var en stor del - ca 160
procent av BNP - till grekiska låntagare. Recessionen i Grekland och grekiska
skuldnedskrivningar slog hårt mot de utlånande cypriotiska bankerna.
Att man på Cypern har haft inlåningsräntor på 5-7 procent, men övriga EU har
haft väsentligt lägre återspeglade att insättningar på Cypern har varit mer
riskfyllda än på annat håll i EU. Det kan inte ha varit obekant för cyprioter
och ryssar som gynnats och placerat stora summor i öns banksystem.
Det som stuckit i ögonen på omvärlden har varit att Cyperns "affärsmodell"
innehöll låga skatter och rollen som tummelplats för skatteundandragande och
tvätta pengar med skumt ursprung. Uppbyggnaden av affärsmodellen har pågått
under minst två decennier. Den har medfört flera välbetalda cypriotiska jobb och
en köpstark utländsk koloni av framför allt ryssar.
Myndigheter i andra länder och internationella organisationer har haft ögonen
på Cyperns affärsmodell länge, och inte minst efter 11 september-angreppen i New
York 2001. Då vände USA:s regering i sin syn på skatteparadis och risk för
pengatvätt och krävde kontroller och avtal om insyn.
Nu är rimligen denna affärsmodell på Cypern stendöd. Banksektorn blir mer
normal och ryssarna och deras pengar flyttar.
Men vart ska nu oligarker och andra placera och tvätta sina skumma pengar?
Redan lär schweiziska, lettiska och tyska bankföreträdare ha hört av sig till
ryska kapitalister på Cypern (Financial Times den 24/3).
Detta ställer inte minst Sverige inför ett problem: hur stoppar vi ryska
bulvanbanker som vill syssla med skatteundandragande och pengatvätt från att
skjuta upp som svampar ur jorden i Baltikum - vårt närområde! - eller etablera
sig i Östeuropa? Någonstans ska ju pengarna från Cyperns nedklippta banker ta
vägen.
De i omvärlden som kritiserar dagens tuffa åtgärder på Cypern måste fråga sig
varför ingen ingrep tidigare? Varför gjorde inte andra EU-länder,
EU-kommissionen, IMF, och ECB något när Cypern byggde ut sin äventyrliga och
litet skumma "affärsmodell", trots dess risker och medvetna utmaning av andra
länder?
Men mot äventyrligheter och vanskötsel i en demokratiskt styrd EU-medlem, som
Cypern, kan inte andra EU-länder göra så mycket med dagens brist på gemensam
banktillsyn, brist på gemensamma krishanteringsregler, brist på bitande
överstatliga regler om ansvar för insättargaranti, mm.
För mig bjuder logiken i samarbetet att EU-kommissionen och andra
EU-länder bör få de nödvändiga, demokratiska, mer överstatliga befogenheterna
för att hindra bl a nya Cypern-fall. Det är bland annat detta som de pågående
förhandlingarna om EU:s bankunion bör handla.
Inte minst fallet Cypern lär oss att Sverige bör sluta stoltsera med att
vilja vara bromskloss i detta europeiska förbättringsarbete.
Carl B Hamilton, ledamot, riksdagens finansutskott och EU-nämnd
(FP)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Man kan lika gärna hävda att insättningsgarantin är början till eländet. Ingen vettig människa hade deponerat pengar hos de cypriotiska bankerna om det inte hade varit för insättningsgarantin.
Skicka en kommentar