(Artikel publicerad på Dagens
Nyheter Debatt den 17 augusti 2013, tillsammans med Christer Nylander.)
Stefan Löfven har deklarerat ett nytt socialdemokratiskt
mål för politiken: att ”Sverige mellan 2014 och 2020 ska öka antalet personer
som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att Sverige når
lägst arbetslöshet i EU.” Ett viktigt intellektuellt renhållningsarbete fram
till valet blir att kontrollera hur socialdemokraterna har tänkt att
detta ska genomföras i verkligheten och inte bara i statistiken.
Att S har specificerat att målet ska uppnås genom fler i
arbete och fler arbetade timmar är kanske ett försök att vara konkret.
Problemet för Löfven blir ändå att arbetslöshetsprocenten påverkas av mycket
annat än sysselsättningen och antalet arbetade timmar. Dessa två förändringar
vore bra för ekonomin, men sänker inte nödvändigtvis arbetslösheten. Märk väl,
Sverige hade förra året den högsta sysselsättningsgraden i hela EU efter
Holland, men ändå drygt åtta procents arbetslöshet.
Alltså: De två metoder – dvs. ökad sysselsättning och fler
arbetade timmar – som socialdemokraterna anvisat för att nå målet ’lägst
arbetslöshet i EU år 2020’
behöver inte leda till uppfyllelse av
det målet. Målformuleringen är i själva verket både oklar och består av tre
olika mål som dessutom inte behöver gå hand i hand. Väljarna vet inte om det
blir ’lägst i EU’ eller ’sysselsättningen’ eller ’arbetade timmar’ som är
viktigast. Och det går att slira runt mellan dessa tre mål beroende på aktuellt
läge på arbetsmarknaden och ömsom hänvisa till statistik för det ena, andra
eller tredje målet.
Så långt framstår våra invändningar kanske som
statistiknörderi. Låt oss dock titta på vilken verklighet som döljer sig bakom
en del av måtten, ge några för valdebatten viktiga exempel:
Sverige hade första kvartalet i år en arbetslöshet på 8,2
procent, vilket var ungefär samma nivå som Finland och Storbritannien, men
högre än Tyskland, Holland och Danmark. Men om man fokuserar på arbetslösa över
25 år, som ofta bildat familj och har barn, så ligger Sverige betydligt bättre
till med en arbetslöshet på 5,8 procent. Förklaringen till den 8-procentiga
totala arbetslösheten är en hög ungdoms- och studerandearbetslöshet som drar
upp nivån för Sverige. De sociala problemen med ungdoms- och
studerandearbetslöshet är dock naturligtvis väsentligt annorlunda än problemen
med arbetslöshet för familjeförsörjare och redan rotade personer. Så har då Sverige mindre sociala problem än
andra EU-länder vid åtta procents total arbetslöshet? Svar: Ja.
Men, varför har Sverige en högre ungdoms- och studerandearbetslöshet
än andra? Några observationer:
För det första:
Arbetslöshetstalen för svenska studerande ligger långt över nivåerna i många
andra länder, medan arbetslösheten bland icke-studerande inte är särskilt
mycket högre i Sverige än på andra håll. Det är i åldersgruppen 15 till 19 år
som Sverige sticker ut. Här var arbetslösheten i maj 2013 hela 46 procent. Men
det handlar inte om rotade personer med försörjningsbörda utan mest om
skolungdomar som söker tillfälliga jobb, och när de inte får sådana
(tillfälliga) jobb registreras de som arbetslösa. De sociala umbärandena för
arbetslösa i denna grupp kan antas vara begränsade jämfört med samma antal
individer i andra grupper av arbetslösa.
För det andra: Länder med
omfattande lärlingsprogram för gymnasieelever, såsom Österrike och Tyskland,
har betydligt lägre ungdomsarbetslöshet bland 15- till 19-åringar. Det beror
bland annat på starkare koppling till arbetsmarknaden för studerande. Men det
beror också på ett räknefenomen: att lärlingar som får ekonomisk ersättning i
statistiken registreras som ”sysselsatta” och inte som ”arbetslösa” när de
söker jobb. I Tyskland utgjorde lärlingarna 2011 över 30 procent av alla unga
sysselsatta. I Sverige har vi knappt några lärlingar alls – än så länge. Det är
klart att detta faktum vid en jämförelse påverkar de svenska arbetslöshetstalen
negativt, och sannolikt så att skillnaden i sociala förhållanden för likartade studerande
framstår som större än de är.
För det tredje: En annan
förklaring till skillnader för studerande i EU-länder är utformningen på
studiemedelssystemen. I Sverige får CSN-berättigade studerande ingen ersättning
under sommaren. Följaktligen vill många jobba extra. Det – i sin tur – leder
till att fler studerande också dyker upp i arbetslöshetsstatistiken. Det
innebär dock inte nödvändigtvis att de sociala umbärandena bland studerande i
Sverige på sommaren behöver vara särskilt mycket annorlunda än i länder där
motsvarande studerande ofta har en knapp studiefinansiering sommartid.
Andelen heltidsstuderande som
söker arbete under studietiden har ökat, och fler registrerade arbetssökande
studenter leder till fler registrerade arbetslösa dito. Det vore bättre om
kraven i högskoleutbildningen höjdes så att studier på heltid blev nödvändigt
för att hänga med på kurserna, och att studiemedelssystemet gav starkare
incitament för snabbare genomströmning, fler examina och motverkade
studieundanträngande enkla arbeten. Förslag om treterminssystem i högskolan –
som FP lade fram för många år sedan och Stefan Löfven presenterade häromdagen –
vore ett utmärkt steg i denna riktning.
Dessa synpunkter är inte till
för att bagatellisera problemen med ungdoms- och studerandearbetslöshet utan
ett försök att tränga bakom siffrorna; att söka verkligheten bakom genomsnitten
och påpeka att en simpel rak rapportering av talen i tabellerna döljer olika
sociala situationer. Därför måste den statistiska beskrivningen av politiska
mål skärskådas, och normalt sett kompletteras med annan information för att
inte politiken ska styra fel.
Sammantaget: det är olämpligt
att som politiskt mål rakt av jämföra arbetslöshetsprocenten i olika länder,
och att inte t ex bry sig om längden på arbetslösheten eller vilka grupper som
är arbetslösa. Socialdemokraternas otydliga treudd av mål – ’lägst arbetslöshet
i EU’, ’sysselssättning’ och ’arbetade timmar ’ – fångar inte alls upp sådana avgörande
aspekter och gör en meningsfull utvärdering av en S-politik närmast omöjlig.
Carl B Hamilton, professor och
nationalekonom
Christer Nylander, statsvetare
och nationalekonom
Talespersoner för ekonomisk
politik och arbetsmarknadspolitik för FP i riksdagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar