Budgeten innehåller minimal information om hur alla V:s förslag
ska kunna finansieras. Ulla Andersson, V:s ekonomiska talespeson, uppgav på
pressträffen att V:s skatteförslag från höstbudgeten
tills vidare ligger fast och utgör finansiering, och att ”vi har ett
underliggande tabellverk”, som dock – tydligen – ska hållas hemligt för bl a media
och väljarna. Det kan därför vara av intresse som konsumentupplysning att påminna
om vilka skatter det är som V alltjämt säger sig vilja höja.
Vänsterpartiet vill bland annat:
- Höja den personliga inkomstskatten med nära
19 miljarder kronor per år. V vill sålunda höja skatten (trappa ner
jobbskatteavdraget) från inkomster på 28 000 kronor/månaden och avskaffa avdraget
helt för inkomster över 50 000 kronor/månaden, samt därtill räkna upp gränsen långsammare
för när man betalar statlig skatt. Det räknar V ska ge 16,7 miljarder i ökade
intäkter 2013 och 18,8 miljarder i ökade intäkter 2014.
- Återinför förmögenhetsskatten. V räknar med
att det på sikt ger 4 miljarder kr/år.
- Avskaffa RUT- och ROT-avdragen (enbart
avdrag för ”energieffektivisering” tillåts). Avskaffat RUT-avdrag anser V ger
ca 2 miljarder i ökade intäkter och sänkt ROT-avdrag ökade intäkter på ca 8
miljarder kr.
- Fördubbla arbetsgivaravgiften för unga med
ca 16 miljarder kronor.
- Höja bolagsskatten, från dagen 26,5 procent
till 28 procent, vilket V räknar med ger ökade intäkter på ca 8 miljarder kr/år.
- Avskaffa sänkt krogmoms – ger ca 5
miljarder kronor/år.
- Höj skatten på alkohol med 1,2 mdr kr/år.
- Höj bensinskatten, vilket enligt V ska ge 3
miljarder kr mer i intäkter 2013 och 4,5 miljarder kr 2014.
- Införa en klimatskatt på inrikesflyg som
ska ge ökade intäkter på 2,8 miljarder kr/år.
Sammantaget höjs skatterna i vänsterpartiets höstbudget med
över 60 miljarder kronor per år. Vänsterpartiets skatteförslag innebär en
formidabel skattechock för både hushåll och företag, som skulle få dramatiska
negativa konsekvenser på jobben och därmed även på de svenska statsfinanserna.
Vänsterpartiet räknar själva inte med några negativa
effekter alls på ekonomin eller jobben av sina skattehöjningar. De tror att det
går att höja skatterna med över 60 miljarder kronor om året utan att det har några
nämnvärda effekter på den reala ekonomin.
Betänk till exempel att företagen får skattehöjningar på över
40 miljarder kronor per år, genom slopat ROT- och RUT-avdrag, höjd bolagsskatt,
höjda arbetsgivaravgifter och höjd moms. Självklart får det effekt på jobben
och lönsamheten.
Den kraftiga skattechocken på arbete skulle också göra att
världens redan nästan högsta marginalskatter på arbete höjs väsentligt, till internationellt
sett skyhöga nivåer. Skatten för lärare, sjuksköterskor och andra skulle också
höjas betydligt. Det minskar incitamenten till arbete och utbildning, vilket i
sin tur ger lägre skatteintäkter, förutom att det driver på utflyttning av
personer och företag.
Budgetreglerna.
Vänsterpartiet bryter den rödgröna uppgörelsen gällande det
finans- och penningpolitiska ramverket: partiets budgetmotion innebär i
praktiken att Riksbankens självständighet återkallas. Den princip som samtliga övriga
partier i Riksdagen stått bakom sedan uppgörelsen efter 90-talskrisen och som i
väsentliga drag även tillämpas i övriga Europa läggs på hyllan. Den nya,
politiskt styrda Riksbanken, ska instrueras av riksdagen och bland annat ska ha
ett sysselsättningsmål. Motiveringen är att dagens ramverk inte är utformat för
full sysselsättning, hög sysselsättningsgrad och förbättrade möjligheter för
kvinnor på arbetsmarknaden.
I de nya riktlinjer för den ekonomiska politiken som Vänsterpartiet
skissar är utgångspunkten att ”de offentliga finanserna är inget problem i
Sverige” och att finanspolitiken därför inte behöver inriktas på budgetmässiga
restriktioner i syfte att säkerställa starka offentliga finanser.
Samtidigt måste man se att det faktum att de offentliga finanserna för närvarande inte utgör något
problem beror på det finans- och penningpolitiska
ramverk som framgångsrikt tillämpats av Alliansregeringen, socialdemokraterna och den oberoende
Riksbanken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar