Sommarjobb.
Låt mig dock inledningsvis instämma i ambitionen att ordna
sommarjobb åt annars sysslolösa tonåringar i gymnasieåldern. S vill avsätta 900
milj. kr för detta och beräknar att skulle vara kostnaden för 23 000
treveckors perioder av sommarjobb.
Men varför skulle
detta vara en statlig angelägenhet? Och det finns redan program för
gymnasieungdomars sommarjobb i många kommuner.
Redan idag ordnar många kommuner sommarjobb åt gymnasister.
Det gäller t ex Stockholms kommun som har ökat antalet platser kraftigt under
senare år med bl. a utomhusjobb i parker och kyrkogårdar, inom äldreomsorgen
och förskolan. Platserna fördelas inom kommunen inte minst enligt
socioekonomiska kriterier så att Östermalm får mindre än andra delar av
kommunen.
Grovt räknat brukar Stockholms del av statliga pengar vara
tio procent, dvs. Stockholm kommun skulle få – mellan tummen och pekfingret –
ca 90 milj. kr för något som man ändå gör. De statliga pengarna skulle till
(huvud?-)del slussas vidare till andra ändamål inom kommunen, sannolikt. En
gammal lärdom aktualiseras alltså: att öronmärka statliga pengar till kommuner
är en svår, och oftast omöjlig konst.
Statligt riskkapital.
Socialdemokraterna aviserar satsningar med skattebetalarnas
pengar på riskkapital till projekt och innovationer. Jag förmodar att dessa
projekt och innovationer inte är exklusivt statligt framställda för då blir det
antingen mycket litet, eller hamnar vi i ett annat – dvs. gamla tiders –
ekonomiskt system
Riskkapital – det hörs på namnet – är till för att riskera
att förloras när projekt och innovationer misslyckas. Är det då lämpligt att
skattebetalarna ska ha till uppgift att förse företag med dessa riskfyllda
pengar? Nej, staten bör hellre satsa skattebetalarnas pengar på
universitetsutbildning och universitetsforskning. Det är den viktiga
intellektuella infrastrukturen i ett samhälle som Sverige och som ingen annan
kan finansiera. Till den verksamheten finns inte riskkapital utan bara statligt
kapital.
Det är olämpligt med statligt riskkapital även av ett annat
skäl: när statliga riskkapitalfonder, statliga dito stiftelser förlorar pengar
i misslyckade projekt och innovationer kommer strax kritiken att det beror på
inkompetens, och att fonden eller stiftelsen aldrig skulle ha startat. Eftersom
pengarna är skattebetalarnas är det politiskt hopplöst svårt att värja sig mot
sådan kritik. Nej – gå istället en annan väg: förbättra förutsättningarna för
risktagande med privata pengar. Underlätta för fler rika personer och företag
som kan och vill satsa att göra detta! Sänk skatten på inkomst av kapital. Den
är idag nästan dubbelt så hög i Sverige som OECD-genomsnittet (30 procent mot
17-18 procent). Och framför allt, hota inte med återinförd förmögenhetsskatt! Det
är direkt kontraproduktivt om mer riskkapital till innovationer ska fram. Tillåt
i begränsad omfattning riskkapitalavdrag. Ändra beskattningen av
riskkapitalbolag så att de inte lämnar landet inför hotet om 85-90 procents
skatt.
Det finns en gammal iakttagelse med riskkapital: de som satsar
i de första känsliga faserna av företagande är i regel ”family, friends and
fools”. Staten kan aldrig ikläda sig rollen som ”fool”. Låt oss acceptera detta
och inte lura oss. Det leder bara till förluster för skattebetalarna.
”Innovationspolitiskt
råd” (S).
Tillbaka till det korporativa Sverige! Alla tillsammans – ”regeringen”, ”parterna”, ”näringsliv”, ”akademin”, ”det offentliga” – och dessutom konstaterandet: ”vi är ett litet land”. Detta är i ett TT-telegraminspirerat nötskal en beskrivning av S förslag om innovationspolitiskt råd där alla ska vara med.
Att anställa en person är en frivillig handling för en
företagare – och det är i små och medelstora företag som
sysselsättningsökningen sker sedan åratal tillbaka. Att välja ut och satsa
resurser i nya projekt och nya företag är ingenting som stater klarar av.
Reformerad skola som anpassas till alla elevers förutsättningar att utan avhopp genomföra en hel skolgång.
Reformerad lönesättning som anpassas till ungdomarnas förutsättningar på en arbetsmarknad präglad av krav på erfarenhet och utbildning.
Reformerad arbetsrätt som anpassas till företagarnas frihet och vilja att anställa unga och oerfarna.
PS
Men Vänsterpartiet då på första maj? En del av min kritik av
V:s politik på 1a maj framfördes i debatt med Jonas Sjöstedt (V) i SR:s Studio
Ett, kl. 17.10 den 30 april. Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5087586
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar