Socialdemokraterna och Miljöpartiet
tycker att medelklassen i t ex TCO- och Sacoyrken har det bra, och inte
förtjänar lägre skatt. När de två partierna tycker detta i opposition, vad kan
man då inte förvänta sig att de förhandlar bort för medelklassen – skulle de
komma till makten genom förhandlingar med Vänsterpartiet?
Beslutet i riksdagen att inte höja
brytpunkten väcker onekligen denna fråga för medelklassens väljare. Oppositionens
kommentarer efter voteringen om brytpunkten den 11/12 förtjänar också några andra
framåtblickande synpunkter.
Omedelbart var talet om ”ansvarstagande”
och motstånd mot ”lånade pengar” bortblåst. Efter voteringen förvandlades
kammarfoajén genast till en orientalisk basar. Per Bolund (MP) startade löfteskarusellen
om vad tre miljarder kr kan användas till.
Såväl Magdalena Andersson (S) som Peter
Eriksson (MP) talar nu kaxigt om hur man gör upp och politiskt förankrar
budgetar i förväg. Jovisst, men det har sitt pris att nå över 50 procent av
mandaten i riksdagen, och vem betalar det priset? Knappast de två partiernas
kärnväljare, utan sannolikt medelklassen i vid mening.
Problemet med den förhandlingsekonomi som
nu tycks återuppstå från 70- och 80-talen är ju att politiska uppgörelser
normalt sker på andras bekostnad – dvs. ”budgeten betalar”. Och vem är
”budgeten”? Jo det är kollektivet av anonyma skattebetalare.
Alltså: om man släpper kravet på regler
som främjar minoritetsregeringars möjlighet att regera effektivt och som gynnar
ett långsiktigt perspektiv – vilket S och MP dessvärre nu förespråkar – så
kommer ”budgeten” att få betala.
Inte minst kommer i en
förhandlingsekonomi olika särintressen att ges ökat spelutrymme att blanda sig
i budgetprocessen med sina politiska bindningar, speciella krav, och eventuella
löften. Det är viktigt att förstå att med en återgång till större krav på
”förankring” i förväg, det inte bara blir en maktförskjutning från en
minoritetsregering till riksdagen, utan även från regeringen till olika
särintressen i samhället.
Lägg också märke till att dagens
budgetregler – förslag och motförslag – ger en helt annan transparens (insyn) i
budgetprocessen än den just nu av S och MP hyllade modellen med ”förankring” genom
politiska uppgörelser där ofta ”budgeten betalar” med hjälp av det anonyma
skattebetalarkollektivet.
Bland annat av dessa skäl menar jag att
det vore bra om alla politiska partier under nästa mandatperiod samlas i en
kommitté för att förtydliga riksdagsordningen och det finanspolitiska ramverket
så att strikta och transparanta budgetregler kan bibehållas och inte tillåts undergrävas
av kortsiktiga perspektiv.
***************************
Budgetreglerna och brytpunkten. Efter talmannens stoppbeslut.
(Redigerat anförande i riksdagen den 11
december 2013.)
Jag läser i media att om Alliansen skulle
förlora voteringen idag, det skulle vara ett allvarligt nederlag. Men det är
enligt min mening en vilseledande beskrivning av den politiska effekten. Istället:
Om Alliansen förlorar voteringen blir det en stor framgång för SD och deras
försök till vågmästarpolitik; En vågmästarroll som serverats SD av de rödgröna
partierna. Där har ni vinnaren!
Så över till betänkandet. I
riksdagsordningen står det om budgetprocessen: att budgetramen ska tas i ett –
säger ett – enda beslut. Tanken med detta är att riksdagsbehandlingen ska hålla
ihop budgetens helhet; plus- och minusposter ska organiseras så att de bildar
en helhet på ett transparent och sammanhållet sätt. Då inställer sig kärnfrågan:
När nu det nu faktiskt står i
riksdagsordningen att det ska vara ett – säger ett – beslut, varför ska då inte
riksdagen följa riksdagsordningen?
För att förstå hur vi hamnat i denna
besynnerliga situation när en majoritet vill att riksdagen ska gå emot sin egen
ordningsregel får man gå tillbaka till debattens början i augusti-september
2013. När de rödgröna såg möjligheten att med SD sam-agera för att med ett
utskottsinitiativ stoppa höjd brytpunkt, hänvisade Magdalena Andersson (S) och
andra, gång på gång till arbetet i finansdepartementet på 1990-talet av Per
Molander och med budgetlagen.
Men, oppositionen har i sina hänvisningar
stött sig på fel lag, den i sammanhanget icke relevanta budgetlagen! Och så har
det fortsatt i månader med ett genant missförstånd om den rättsliga grunden:
Oppositionspartierna har felaktigt fokuserat på budgetlagen – som främst riktar
sig till regeringen – och dess uttolkare, medan den relevanta frågan har gällt
riksdagsordningens bestämmelser.
Det är därför mycket bra att talmannens
rättsutredning och KU-betänkandet (KU32) indirekt – genom att budgetlagen inte alls
figurerar i sammanhanget – underkänner hela den ursprungliga utgångspunkten för
socialdemokraternas och övriga oppositionspartiers agerande.
Nu tas väl ändå priset av att
oppositionen – i konfrontation och konflikt med övriga i riksdagen – vill driva
igenom en ändrad tolkning av riksdagsordningen – dvs. de facto närmast en författningsändring
– så att riksdagsordningen ska anpassas till oppositionens uppfattning om vad budgetlagen
tillåter.
Det är också värt att notera att
socialdemokraterna under hösten inte hade kontroll över den parlamentariska
processen som de själva varit del av. Man hade kunnat göra en – från egna
utgångspunkter – någorlunda snygg exit från det pinsamma missförståndet om budgetlagen
som rättslig grund. (Med snygg exit menar jag att Socialdemokraterna t ex hade
kunnat säga att ’vi vill med väljarna tala om jobb och välfärd, och inte prata paragrafer
och författningsfrågor’.)
Man hade två tillfällen att göra en sådan
här exit. Första gången S missade var när SD inom minuter efter
voteringssjabblet i oktober sa att SD minsann skulle upprepa utskottsinitiativet,
när väl rambeslutet fattats. Andra gången var när Vänsterpartiet genom Ulla Anderssons
agerande på egen hand, och redan i förväg, yrkade på KU-behandling om talmannen
skulle vägra ställa proposition, vilket han sedermera också gjorde. Vid bådada
tillfällena var det andra än S som dirigerade oppositionens agerande.
Sådant händer när man är oerfaren i
riksdagen. Hur illa kan det då inte gå om S ska sköta landet när man inte
förmår kontrollera det egna agerandet i riksdagen!
Det sätt som oppositionen vill genomdriva
en nytolkning av riksdagsordningen – i konflikt och konfrontation med drygt 49
procent av riksdagens ledamöter – bryter mot en mer än hundra år gammal
samförståndskultur i svensk författningspolitik. Och riksdagsordningen själv är
som bekant ett resultat av denna samarbetskultur.
Det är självklart att detta närmast brutala
sätt att utan föregående juridisk och statsvetenskaplig beredning eller samråd över
partigränserna gå fram med en viktig nyordning på författningsområdet sannolikt
får allvarliga konsekvenser för svensk inrikespolitik.
Minoritetsregeringar - som är det normala
i Sverige – får det betydligt svårare att styra Sveriges offentliga finanser
och därmed svensk ekonomi. Den ekonomiska politiken blir igen – som på 1970-
och 80-talen – mindre förutsägbar och mindre transparant.
Oppositionens argument att regeringen bör
säkra majoritet när man lägger förslag innebär att majoriteten accepterar en
glidning tillbaka till den budgetkultur som tidigare rådde i Sverige och som
riksdagen, i samförstånd efter 90-talskrisen, avskaffade.
Redan förefaller 1990-talskrisen glömd,
liksom dess främsta offer: de som blev arbetslösa, de som fick kraftigt höjda
räntor och skulder, och de som fick sämre ersättningar och pensioner, än de
annars skulle fått.
Jag har sett att oppositionen påstår att
den nuvarande ordningen inte alls skulle ha syftat till att skydda
minoritetsregeringars möjlighet att föra en sammanhållen och förutsägbar
budgetpolitik. Det är ett felaktigt påstående. Det framgår klart av förarbetena
att man med 90-talets budgetreform ville stärka svenska regeringars ställning,
och inte minst minoritetsregeringars möjligheter.
Avslutningsvis, låt mig citera f kanslichefen i FiU Ove
Nilsson som från 90-talet varit med om hela resan med ny budgetordning: ”Börjar vi bryta ut beslutspunkter [i
budgetprocessen] och behandla dem en och en är vi på god väg tillbaka till den
ordning som vi hade före 1996. Man kan också uttrycka det som att oppositionen
på sikt vrider ett antal verktyg ur händerna på den regering som är satt att
styra landet.”
Till slut, vill jag upprepa min fråga:
När nu det nu står i riksdagsordningen att
budgeten ska tas med ett beslut – ett beslut, inte flera beslut! – varför ska
riksdagen då inte följa riksdagsordningen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar