Alkohollagen måste ändras
(Artikel publicerad den 14 juli 2013 i Svenska Dagbladet).Riksdagen ska styra svensk alkoholpolitik – inte företag som City Gross och Winefinder. För att bibehålla en stram alkoholpolitik är det nödvändigt att ändra lagen. En ny lag bör vara på plats senast första halvåret 2014.
En just framlagd statlig utredning slår fast att alkohollagstiftningen blivit
omodern på flera sätt, den nya gränsöverskridande e-handelstekniken har
sannolikt skapat ett kryphål som kan göra alkohol till en vanlig handelsvara
(SOU2013:50). Det är viktigt att täppa till kryphålet om vi vill att det ska
vara riksdagen som ska bestämma alkoholpolitiken i landet och inte privata
handlare som City Gross och Winefinder.
Land skall med lag byggas.
Det är därför nödvändigt att ändra lagen för att bibehålla Sveriges strama
alkoholpolitik såsom vi känner den. Om inte, överges den rådande politiska
strama viljeinriktningen från riksdagsmajoritetens sida. Företag som maximerar
vinst, försäljning och marknadsföring av alkohol skulle lyckas bryta upp
riksdagsmajoritetens vilja, och ändra den strikta alkohollagens innebörd. Om
Sveriges alkoholpolitik ska ändras så skall det ske genom majoritetsbeslut i
riksdagen och inte genom agerandet av enskilda företag som City Gross och
Winefinder.
I förlängningen är
det mycket som står på spel. Det finns sedan några år en mycket kraftig
tillväxt i antalet aktörer vid sidan av Systembolaget. Enligt en
forskningsrapport från Handelns Utredningsinstitut HUI kan kommersiell
näthandel komma att stå för närmare en tredjedel av all alkoholförsäljning till
konsumenter inom tio år, om inte lagens tydliggörs och ensamrätten behålls.
De nu aktuella
företagens agerande är naturligtvis i total konflikt med trenden i samhället
att betona företags sociala ansvar, så kallar corporative social responsibility
(CSR). För de aktuella företagen gäller närmast motsatsen till ansvarstagande.
Systembolagets ensamrätt kan naturligtvis knappast rädda missbrukarna på bänken i centrum. Det
är inte heller det moderna Systembolagets inriktning. I stället är
Systembolaget fokuserat på att minska tillgängligheten och riskerna för
ungdomar genom ålderskontroller, en modernt utformad saklig upplysning,
attraktiva alkoholfria alternativ, och stöd för tonårsföräldrar i deras dilemma
inför sina tonåringars önskemål. I övrigt ser jag uppgiften som att ge perfekt
service till nyktra vuxna och att främja en god måltidskultur.
För mig som
politiker och lagstiftare är syftet naturligtvis inte moralisk stigmatisering
av de företag som nu börjat exploatera den nya e-handelstekniken. Det viktiga
nu är att den omoderna lagen snabbt ändras under hösten och vintern. Vi bör ha
en moderniserad lag på plats senast första halvåret 2014.
Det är vikigt att
regeringen så snart som möjligt klargör att den har en sådan tydlig
viljeinriktning eftersom det skulle avhålla andra handelsföretag från att följa
City Gross och Winefinder i spåret. Kraven på regeringen att agera, och
dessutom att agera snabbt, kommer att vara tydliga från många i
riksdagsmajoriteten. Det kan regeringen utgå från.
CARL B HAMILTON (FP)
riksdagsledamot
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar