Med
en ny regering skulle Miljöpartiets krav på högre kostnader för bensin och
diesel bli aktuella (Dagens Industri
den 30 maj 2014). Bensinpriset vill MP höja med minst 57 öre/l och diesel med
61 öre/l, och höjningarna ska effektueras genom högre koldioxidskatter. Det kan
dock bli en större höjning eftersom MPs argumentation för just dessa nivåer är
både oriktig och förefaller slumpmässig.
Partiet
hänvisar som grund för sina krav till Klimatberedningens beräkningar år 2007
(SOU 2008:24; se DI ovan och MP-språkröret Åsa Romson i Dagens Nyheter den 25 juni 2014: ” Våra konkreta förslag när det
gäller bensinskatterna är det som klimatberedningen landade på”).
Pyttsan:
Vid den tiden, dvs 2007, var världsmarknadspriset på råolja bara ca 55 USD/fat
Sedan flera år är priset dubbelt så högt: idag 113-115 USD/fat. Det vill säga, efter
2008 höjde världsmarknaden på egen hand priset långt mer än Miljöpartiet då ville
höja genom riksdagsbeslut. Priset vid pumpen för bensin har följaktligen stigit
med 25 procent och dieseln med knappt 30 procent. Trots detta är MPs krav på
kostnadsökning sju år senare precis densamma. Partiet är opåverkat av
verkligheten.
Syftet
med Klimatberedningens förslag var att pressa ned CO2-utsläppen med 0,6 milj.
ton till 2020. Den nivån bör vara mer än uppnådd redan idag genom de
kostnadsökningar för bensin och diesel som redan levererats av världsmarknaden.
Den långsiktiga priskänsligheten är dessutom ganska hög (priselasticitet ca
-0,8), dvs. när priset vid pumpen går upp med 25-30 procent, som i Sveriges
fall, minskar användningen med 20-24 procent på tio års sikt.
Som
för att ursäkta sitt krav på kostnadsökningar för landets bilburna påstår MP
att ”Sverige är ett medianland vad gäller bränsleskatter” (DI 30/5). Det är
dock svårt att förstå vad Sveriges placering i en Europaliga för bränsleskatter
har med klimatfrågan att göra, och dessutom är påståendet om en medianplacering
oriktigt. Sverige har idag tredje högsta dieselpriset i EU, och ligger på
sjunde plats av 27 länder beträffande bensin. Enligt Riksdagens
utredningstjänst (Rut) skulle med MPs skattehöjningar Sveriges bilister få EU:s
allra högsta dieselpris, och det tredje högsta bensinpriset. Det är inte heller
någon median, som ju ligger på 13-14 plats. Knappt en siffra rätt, alltså, när
det gäller MP och bensin och dieselskatterna.
MP
viftar bort människors oro för kostnadsökningar på drivmedel med att det bara
rör sig om ”högst en klimathundring i månaden” för en normalfamilj, och på
landet. De högre bränslepriserna kombineras dock av MP med en lastbilsskatt –
som via en redan hårt trängd åkeribransch kommer höja priserna på alla de varor
som transporteras på flaken – samt därtill höjda elskatter, särskilt kännbart i
Sydsverige. Inte minst landsbygden skulle drabbas av den sammanlagda
skattehöjningen, och då rör det sig förvisso inte bara om ”någon hundring” per
månad i ökade hushållsutgifter.
Miljöpartiets
förslag är oriktigt underbyggda och verkar slumpartade. Ge inte partiet chansen
att sitta vid makten!
Carl B Hamilton, riksdagsledamot och ekonomi- och energitalesperson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar