En förutsägbar anklagelse från
oppositionen när regeringen nu aviserar skattehöjningar 2017-2018 är att
skatten aldrig skulle ha sänkts. En sådan plus/minus-bild av finanspolitiken är
emellertid alltför enkel, och den bortser från jobbskatteavdragens (JSA)
långsiktiga (strukturella) samhällsekonomiska effekter. Eller annorlunda
uttryckt: invändningen blandar ihop statsfinansiella effekter med
samhällsekonomins funktionssätt.
Jobbskatteavdragen.
JSA är den stora skattereformen,
och de har två effekter: de har stimulerat efterfrågan genom att medborgarna
fått mer pengar i plånboken (konjunktureffekt) – ca en månadslön. Den effekten
har varit utomordentligt viktigt under lågkonjunkturen sedan 2009 för att hålla
nere arbetslösheten. Den andra effekten är strukturell: arbete har blivit mer
lönsamt än icke-arbete. Fler har gått ut i arbetslivet, gått från deltid till
heltid eller arbetar över när så behövs. Den effekten har höjt sysselsättning
med 250 000 personer och tillväxten i ekonomin långt över EU-genomsnittet
– faktiskt även om man ur genomsnittet räknar bort de allra värsta
krisekonomierna. JSA har därmed långsiktigt både understött välfärdsstatens
(skatte-)finansiering, och medfört högre privata inkomster.
Svaret på kritiken är därmed att
JSA varit en väsentlig och värdefull strukturförändring som förbättrat svensk
ekonomis sysselsättning och tillväxt. Utan JSA hade såväl sysselsättning som
tillväxt varit lägre. (Det är naturligtvis också ett av skälen till att
oppositionspartierna S och MP i efterhand accepterat JSA fem gånger!).
Att räkna skatteeffekter och
finanspolitik med kulram är för enkelt. Men i valrörelseretoriken återgår S och
MP till retorik som ställer skattesänkningar mot välfärd.
Invandring.
Ökad invandring är en strukturell
förändring som på 5-10 års sikt leder till högre produktion och
samhällsekonomisk vinst. Man ska komma ihåg att de som kommer ofta är unga och
har en återstående arbetstid på kanske 30-45 år. I debatten sker emellertid en
återkommande sammanblandning av kortsiktiga (< ca fem år) statsfinansiella
effekter och långsiktiga samhällsekonomiska effekter (mer än fem år,
säg). Det är två olika beräkningar och sammanblandningen är mycket olycklig.
Obs: De skatteändringar som
föreslås skall inte träffa arbete och företagande, dvs. det som skapar ökade
resurser.
Konjunkturen - timing
Nu ska ekonomin inte stramas
åt de närmaste åren, märk väl. En (1) procent överskott ”bör” uppnås
2018, och ”Utformningen av finanspolitiken bör ta hänsyn till att
resursutnyttjandet de närmaste åren är fortsatt lågt. För att värna jobb och
tillväxt bör finanspolitiken därför inte föras i en riktning som håller
tillbaka återhämtningen i ekonomin 2014-2016. … Om en ny allvarlig störning
drabbar svensk ekonomi och ekonomin hamnar längre från balans bör de
budgetförstärkande åtgärderna förskjutas längre fram i tiden.” De
automatiska stabilisatorerna ska verka, och politiken ”kalibreras” efter den
aktuella situationen. (Min kursivering).
Bankskatt – storleksordning och
vem som betalar.
En höjd arbetsgivaravgift i den
finansiella sektorn har diskuterats länge, och därför på mitt initiativ
kortfattat utretts av Riksdagens utredningstjänst (RUT), med bl a Danmark som
förebild. En enkel beräkning grundad på lönesumman i hela svenska finansiella
sektorn ger vid handen att 5 procent höjning av arbetsgivaravgiften skulle ge
drygt 2 mdr kr i ökade intäkter. (Därmed på intet sätt sagt att det är just
denna procentsats som blir aktuell framöver). Det ger en uppfattning om
storleksordningen, dvs att 1 procents höjning kan ge ca ½ mdr kr i ökade
skatteintäkter.
Skatteministeriet och
Centralbanken i Danmark gör bedömningen – enligt RUTs referat – ”att det inte
finns något som tyder på att skatten skulle ha påverkat sektorn negativt. Deras
analyser tyder på att skattebördan åtminstone till viss del har hamnat hos
kapitalägarna.” (RUT PM Dnr 2014:1228).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar