Detta är en kommentar till den TT-intervju som S-ledaren Stefan
Löfven gav den 12 augusti. Här är ett centralt avsnitt om den tilltänkta S-politiken:
”Vi ställer upp för dig [ungdom], men då får du faktiskt ta och
genomföra det här. Annars kan det bli så att du inte får någon ersättning. Du
är skyldig som individ att se till att du blir anställningsbar och ställer upp.
Det är gammal hederlig moral, säger Löfven. För en del kan det bli traineeplats
i äldreomsorgen, som behöver rekrytera mycket personal framöver. Regeringens
YA-jobb har liknande upplägg och där går det trögt att få fram platser. De har
inte skickat med några resurser, säger Löfven, som satsar mer pengar i sitt
förslag. Efter ett år upphör anställningen. Då har de unga fått en halvfärdig
undersköterskeutbildning. Vi är övertygade om att just för att kommunerna måste
sörja för personalförsörjningen, kan de ta över anställningen och fortsätta att
kombinera med utbildning. Det ligger i kommunernas eget intresse”, säger
Löfven.
Fungerar detta? Knappast.
1) S vill att dessa ”trainees” ska läsa
in undersköterskeutbildning samtidigt som de jobbar 75 procent i äldreomsorgen.
Men det är omöjligt att läsa in en undersköterskeutbildning på 25 procent av
heltid på enbart ett år. Enligt Svensk vård och kompetensutvecklings
hemsida tar det 1,5 års heltidsstudier att bli färdigutbildad undersköterska.
Frågan uppstår därför: vad händer sen, när efter max ett år när YA-jobbet senast upphör? Ska kommuner och landsting anställa mindre än halvutbildade som inte gjort färdigt sina kurser och praktik? Ska staten tvinga arbetsgivarna – hur då? – att betala för resterande studietid med lärare, lokaler etc.? Skall dessa trainees ta CSN-lån, som andra studenter? Alltså: Vem betalar den eventuellt utvidgade och förlängda undervisningen?
Frågan uppstår därför: vad händer sen, när efter max ett år när YA-jobbet senast upphör? Ska kommuner och landsting anställa mindre än halvutbildade som inte gjort färdigt sina kurser och praktik? Ska staten tvinga arbetsgivarna – hur då? – att betala för resterande studietid med lärare, lokaler etc.? Skall dessa trainees ta CSN-lån, som andra studenter? Alltså: Vem betalar den eventuellt utvidgade och förlängda undervisningen?
Löfvens svar är att det ska kommunerna
göra. Men det räcker inte med att hänvisa till deras egenintresse. Kommunerna
kräver ersättning från staten enligt den s.k. finansieringsprincipen, dvs. statliga
krav på kommunerna som kostar skall betalas av staten.
2) S vill subventionera YA-jobben, vilket sannolikt är helt
nödvändigt för att jobben ska bli attraktiva hos arbetsgivare och studenter.
Frågan blir då – å andra sidan – om en stark subventionering är förenligt med
EU:s regelverk för statsstöd. Sannolikt inte, och särskilt inte när det
påverkar konkurrenssituationen för privata företag. (Se även artikel i Dagens Industri
den 11/8). Utan stark subventionering går det antagligen inte att få tillräckligt
många sökande till YA-jobben. EU-reglerna
som skall förhindra konkurrenssnedvridande statsstöd tillåter dock inte stark
subventionering.
Hur många av de arbetslösa ungdomarna som får socialbidrag finns inga färska
siffror på, men enligt Långtidsutredningen (2011) var det 2008 ca 25 procent av
de inskrivna på Arbetsförmedlingen i åldern 20-24 som fick socialbidrag.
Inkluderar man även yngre ungdomar blir andelen rimligen ännu lägre.
En stor majoritet av de arbetslösa ungdomarna får alltså inte någon ersättning alls från politiskt styrda kassor. De kan därmed heller inte hotas av Löfven med att berövas någon ersättning. Därför har de allra flesta ungdomar inga ekonomiska skäl att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Socialdemokraternas upplägg riskerar snarare att leda till att ungdomar helt sonika låter bli att skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att slippa dras in i något tvång. Resultatet kan bli att de ungdomar som kanske har störst behov av stöd inte får någon hjälp alls, utan riskerar hamna i långvarigt utanförskap.
En viktig praktisk rättvisefråga blir också vad som händer med dem som får behålla t ex sin a-kassa när de läser på Komvux, men sedan hoppar av. Blir de återbetalningsskyldiga? Utan återbetalningskrav finns varken en hake på ungdomarna att fullfölja utbildningen, eller rättvisa i systemet. Samtidigt kan återbetalningskrav bli ett besvärligt ekonomiskt problem för unga som har svårt med skolan, och hjälper dem knappast att få jobb.
En stor majoritet av de arbetslösa ungdomarna får alltså inte någon ersättning alls från politiskt styrda kassor. De kan därmed heller inte hotas av Löfven med att berövas någon ersättning. Därför har de allra flesta ungdomar inga ekonomiska skäl att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Socialdemokraternas upplägg riskerar snarare att leda till att ungdomar helt sonika låter bli att skriva in sig på Arbetsförmedlingen för att slippa dras in i något tvång. Resultatet kan bli att de ungdomar som kanske har störst behov av stöd inte får någon hjälp alls, utan riskerar hamna i långvarigt utanförskap.
En viktig praktisk rättvisefråga blir också vad som händer med dem som får behålla t ex sin a-kassa när de läser på Komvux, men sedan hoppar av. Blir de återbetalningsskyldiga? Utan återbetalningskrav finns varken en hake på ungdomarna att fullfölja utbildningen, eller rättvisa i systemet. Samtidigt kan återbetalningskrav bli ett besvärligt ekonomiskt problem för unga som har svårt med skolan, och hjälper dem knappast att få jobb.
1 kommentar:
Tack Carl! Läser Dig med glädje. Du är så klarsynt och övertygande. Fortsätt i politiken. //H-E Fredback
Skicka en kommentar