Detta är den nya alkoholpolitiken i ett
nötskal: strikta ålderskontroller och perfekt service till nyktra vuxna. Systembolagets monopol och legitimitet bygger på att
medborgarna accepterar monopolet. Förslag om Systembolagets avskaffande ska
inte kunna motiveras med att bolaget ger medioker service.
Man ska veta att
det idag är lagligt – och i praktiken ofta utan varken ålderkontroll eller
skatt – att importera med internetbeställning, och få varorna levererade hem till
dörren. Då är det bättre – och sannolikt billigare – att Systembolaget utför
denna tjänst med strikta ålderkontroller, genomfört utan vinstintresse och utan
offensiv marknadsföring.
Stora
livmedelskedjor som ICA, Coop. Hemköp m fl är i startgroparna och vill gärna
sälja med hemleverans med ”helgkassar” innehållande vin och mat i lämpligt kombination.
De kan göra detta med utnyttjande av dagens regelverk, men utan Systembolagets
vana vid rutiner för strikt ålderskontroll och uppföljning av efterlevnaden av
ålderskontrollerna. Vinklubbarna är idag antagligen inget stort socialt
problem, men deras marknadsföring och verksamhet har vuxit snabbt.
Förhoppningsvis tillämpar de strikta ålderskontroller.
Höstens introduktion på Systembolaget av
hemleverans kommer att följas av erfarna alkoholforskare. Hemleverans kommer
att kosta måttligt extra (se nedan) och göras med några dagas leveranstid. Leveranser
sker helgfria vardagar under butikernas öppettider (klockan 10.00 – 20.00) -
med obligatorisk legitimationskontroll och noggranna instruktioner till leverantörens
personal att inte lämna ut till någon under 20 år, berusade eller när det finns
risk för langning.
Hemleverans kommer kanske främst att utnyttjas av
stressade heltidsarbetande som ett sätt att få livspusslet att gå ihop lättare,
och äldre som tycker att det är bekvämt att inte behöva ta sig till butiken och
sedan bära hem tunga påsar.
En föregångare till svensk hemleverans finns i
Norge. Där har hemleverans från norska Vinmonopolet funnit i tio år och utan
påvisbara negativa sociala effekter.
För mer
kött på benen: Så här förespråkande jag – i reviderat sammandrag – hemleverans sommaren
2011 (18/7) på DN-debatt:
Systembolagets monopol och legitimitet bygger på att
medborgarna accepterar monopolet. Därför bör Systembolaget eftersträva att nyktra
vuxna ska få perfekt service. Förslag om Systembolagets avskaffande ska inte
kunna motiveras med att bolaget ger medioker service. Fokus för företagets
alkoholpolitiska uppdrag är numera också att motverka drickande bland unga. Det
sker framför allt genom de strikta ålderskontrollerna, som man genom
kontinuerliga tester vet är mycket effektiva, samt olika kampanjer riktade till
unga, deras föräldrar och äldre syskon.
Med nya mönster för hur vi handlar bör Systembolaget
förbättra sin service genom att införa modern e-handel med leverans till
köparen.
På bolagets webbplats skall man kunna beställa alla
typer av drycker. Det rör sig i dag om cirka 14 000 (sic!) produkter. Varorna
levereras efter en i sammanhanget normal leveranstid om 2–4 dagar, beroende på
var i landet leveransen sker. (Om varorna inte finns i standarsortimentet kan
det ta något längre tid.) Vid överlämningen av varorna måste mottagaren kunna
legitimera sig och visa att han eller hon är minst 20 år, det vill säga
minimiåldern för köp i Systembolagets butiker. Mottagaren skall även vara
nykter och inte misstänkas för langning.
Den chaufför som utför leveransen måste vara minst 20
år. Om mottagaren inte uppfyller villkoren överlämnas inte varorna. Detta är,
precis som i butik, desto lättare eftersom Systembolaget inte drivs med
vinstintresse och ett nekat köp inte är en förlust eller motgång.
Betalningen sker antingen vid beställningen över
internet på numera gängse sätt, eller med kort vid leverans på samma sätt som
man kan betala till exempel taxi med kort (och alltså utan rånar-attraktiv
kontanthantering).
Leverantören upphandlas regionalt av Systembolaget.
Det kan bli Postens paketservice eller någon annan pålitlig speditör.
Systembolaget får genomföra stickprovskontroller och regelbundet gå igenom
problem och avvikelser vid leverans med de aktuella chaufförerna (en gång/månad
exempelvis).
Den extra kostnaden för hemleverans ska inte bäras av
butikskunderna. Priset vid dörren ska vara ett rent kostnadspåslag. Det får
inte sättas så lågt att bolaget kan sägas missbruka sin monopolställning och
därmed konkurrera ut de under senare år nytillkomna privata vinimportörerna,
som också levererar till dörren (från lager i utlandet). Systembolaget kommer
ändå att ha ett övertag jämfört med dessa i kraft av sina stordriftsfördelar,
och därmed lägre kostnader, och sitt mångdubbelt större sortiment. (En stor
vinbutik i Paris, Milano eller Barcelona har 300–400 flaskor på hyllorna, och
huvudsakligen från det egna landet.)
Jag skulle utifrån uppgifter från norska
Vinmonopolet, som har ett liknande och väl fungerande system, gissa att
extrakostnaden kanske kan bli 100–200 kronor för upp till sex flaskor eller
några ölflak, och 400–500 kronor för upp till hundra flaskor/ölflak.
Prispåslaget beror helt på speditörernas kostnad för att köra ut och hantera
varor och betalning.
De privata vinimportörer från egna lager utomlands
som finns redan i dag – typ Australian Wine Club, Vinstocken med flera – är
knappast något social- eller alkoholpolitisk problem. I startgroparna väntar
dock större aktörer – kanske både ICA och Konsum – för att introducera tjänster
med helg- och festkassar som innehåller kombinationer av mat och
alkoholdrycker. Inget fel i det, men de alkoholhaltiga dryckerna bör självklart
istället – utan vinstintresse och med ett väsentligt bredare sortiment – köras
hem, till festlokalen eller till landet, bekvämt från Systembolaget.
Blir detta en ingång till ungdomsfylleri? Knappast,
eftersom det förutom legitimation kommer att krävas planering flera dagar i
förväg; spontanfylla är knappast möjlig. Även om man utnyttjar möjligheten att
skicka en flaska som gåva till någon annan ska mottagaren ändå alltid vara
minst 20 år. För ungdomar spelar dessutom den högre totalkostnaden större roll;
det blir ju inte särskilt billigt att köpa varorna med leverans, men mer
bekvämt.
Gårdsförsäljning då? Förutom det som jag skrev
inledningsvis: Sanningen är att ensamrätt
till försäljning inte går att förena med flera
olika försäljare. Man får välja mellan att behålla Systembolagets ensamrätt,
eller att riva upp hela monopolet. Det finns ingen medelväg. Sorry. Finlands
system är varken rättssäkert eller täcker vinodlare.
4 kommentarer:
Politiker och självutnämnda förmyndare har bestämt att just vi svenskar inte kan klara de alkoholbestämmelser som resten av medborgarna i Europa och världen tydligen klarar av. Rötterna till förmynderiet finns i det totalitära 30-talet när politiker och diverse diktatorer verkligen visste bäst och bestämde över människorna på riktigt så att säga. För att monopolet ska kunna avvecklas behöver vi få politiker av normaleuropeiskt snitt, som betraktar sina väljare som vuxna ansvarstagande medborgare och inte som särbehandlade, mindre vetande barn.
Får jag kanske påpeka för dej att Spritprodukter, starksprit, öl och annat sker på en mängd ställen utom systembolaget i Sverige, nämligen ICA, Konsum och alla andra livsmedelshandlare i glesbygden. Denna spritkommers utom Systembolagets butiker betingar en volym mångdubbelt större än vad en ev gårdsförsäljning skulle kunna producera.
Vinfantast.
Om spontanfylla är det stora hotet lär väl knappast gårldsförsäljning vara något problem. Det kräver ju avsevärd planering och bilresa till gården i fråga. Gårdarna lär väl knappast vara sämre på att kontrollera leg än en bartender på krogen? Kan vi inte rösta bort Hamiltons Blandning och de övriga förbuds och förmyndarivrarna ur Riksdagen?
Det viktiga är väl att de som vet bäst får bestämma hur resten av befolkningen ska leva. Och här har jag största förtroende för folkpartiet, för det hörs ju på namnet att de företräder folkets vilja.
Skicka en kommentar