En allvarlig konstitutionell kris hotar om riksdagens budgetregler
(Artikel publicerad på DN Debatt den 15 oktober 2013)
En allvarlig konstitutionell kris om budgetreglerna är
under uppsegling i riksdagen. De dyrköpta erfarenheterna från 70- och 80-talens
ekonomiska instabilitet, som kulminerade i 90-talskrisen, tycks falla i glömska.
1990-talskrisen ledde till att man i bred enighet över
blockgränsen beslutade att reformera budgetprocessen så att den ekonomiska
politiken skulle utformas mer sammanhållet. En viktig del var att riksdagen
skulle fatta ett samlat budgetbeslut så att budgetsaldot blev ett medvetet
resultat av ett riksdagsbeslut, och inte som tidigare en summering av
hundratals enskilda beslut. Reformen har inneburit stärkt makt för regeringen i
budgetfrågorna. Likaså har ställningen för riksdagens finansutskott stärkts. Därmed
har Sverige sedan mitten av 1990-talet kunnat styras ekonomiskt kraftfullt även
av minoritetsregeringar. Man kan notera att den konsekvensen välkomnades i en
riksdagsutvärdering av reformen.
Ett uppifrån-och-ned perspektiv infördes också. Fleråriga
utgiftstak för staten (angivna i kronor) föreslås numera av regeringen och
fastställs av riksdagen. I ett första steg i budgetprocessen beslutas om
utgiftsramar för 27 utgiftsområden och en beräkning av inkomsterna. Därmed
framkommer statens budgetsaldo. Därefter, i ett andra steg, fördelar riksdagen
statens utgifter genom ett beslut per utgiftsområde som inte får överskrida
den totala ram som fastställts i steg ett.
Reformarbetet hade två centra – ett i finansdepartementet
och ett i riksdagen. I finansdepartementet låg fokus på att stoppa tendensen
till allt högre utgifter. Det skulle uppnås genom begränsningar som medvetet
styrde regeringens budgetmakt i riktning mot lägre utgifter och högre skatter.
I riksdagen, däremot, var reformarbetet mer inriktat på en
effektiv och väl sammanhållen parlamentarisk beslutsprocess – inte att styra
politikens innehåll i viss riktning! – och att göra Sverige bättre ekonomiskt
styrbart under olika parlamentariska förhållanden.
Nu närmar vi oss pudelns kärna i den nuvarande konflikten.
Oppositionen lutar sig mot en förenklad, avgränsad del av budgetreformen som
enbart tar fasta på uppgiften – som naturligtvis är central för
finansdepartementet – att hindra en försvagning av budgeten. Det känns måhända
som en naturlig avgränsning för 90-talets kader av tjänstemän skolade i
finansdepartementet, men budgetreformen vad gäller riksdagen har de
facto en vidare betydelse, nämligen att säkra varje minoritetsregerings ställning
i den ekonomiska politiken, och en sammanhållen budgetbehandling. Det innebär
att det enligt bestämmelserna och förarbetena i riksdagsordningen (RO) – som närmast
är att se som grundlag – är lika felaktigt att ta isär en budgets utgiftssida –
med ökade utgifter som följd – som det är att ta isär en budgets intäktssida
med högre skatter som följd.
Antag att en minoritetsregering, som en del av en politik
mot arbetslöshet, vill driva en expansiv keynesiansk finanspolitik. Den gör
detta under det fleråriga utgiftstaket, antar vi, och har berett plats för sina
expansiva utgifter i sitt förslag till total utgiftsram för budgeten. Då ska
inte en opposition som är i majoritet i riksdagen – enligt RO – kunna plocka isär
budgeten och kunna splittra upp ett fattat beslut om budgetramen med
motiveringen att majoriteten vill stärka budgeten (lägre underskott eller större
överskott). Skulle regelverket ges den innebörden skulle det innebära en
konstitutionell bias som alltid skulle motverka expansiv finanspolitik, bland
annat.
En närmast helig princip – tydligt fastlagd i RO (5:12) – är
att budgeten skall fastställas i ett enda beslut, dvs. alla utgiftsområden och beräkningen
av inkomsterna i budgeten fastställs i ett klubbslag i kammaren. På så sätt
skyddas budgetens helhet.
Det oppositionen nu vill är, för det första, att ur
helheten bryta ut förslaget om höjd brytpunkt i inkomstskatteskalan, och för
det andra, att detta görs efter det att ramen för de totala utgifterna
och intäkterna har fastställts i det första steget i det s.k. rambeslutet. Det
senare innebär att principen om att budgeten skall tas i ett enda beslut körs över.
Oppositionen vill sålunda nu i november backa (reversera) budgetprocessen efter
fattat rambeslut, och ta ett nytt, andra, beslut om intäkterna. Ett sådant förfarandet
har dock konstitutionsutskottet (KU) redan tidigare underkänt utom för ”inkomstförslag
av helt marginell budgetmässig betydelse”. Men nu gäller det hela 3 mdr kr, och
det är definitivt inte ”helt marginellt” (bet. 1996/97:KU3).
Min slutsats är generande enkel: oppositionen har inte läst
och ännu mindre förstått riksdagsordningens bestämmelser och förarbeten. Man
har enbart utgått från 90-talets mera avgränsade finansdepartementala
perspektiv.
En mycket viktig aspekt på konflikten är att oppositionen
nu tycks beredd att slå sönder den konsensuskultur som i Sverige rått i
denna typ av frågor i mer än hundra år, och bryta mot 15 års etablerad och välfungerande
praxis med de nya budgetreglerna. När nu oppositionen inte tvekar att riva upp
regelverk och etablerad praxis bör den även tänka maktpolitiskt och beakta
risken för en reciprok hämnd under kommande mandatperiod.
Oppositionen binder ris åt egen rygg för den händelse det t
ex skulle bli en socialdemokratiskt ledd minoritetsregering. Jag har redan
pekat på en sådan regerings potentiella problem med att driva en expansiv
finanspolitik. Jag vill också peka på risken för att en oppositionell majoritet
vägrar utnyttja hela budgetutrymmet som regeringen föreslår för ett visst
utgiftsområde, som utgifter för höjd a-kassa eller andra transfereringar – dvs.
centrala utgifter för socialdemokraterna.
”Öga för öga, tand för tand” är en mustigt uttryckt
gammaltestamentlig princip som säkert många i en majoritet – när
konsensuskulturen är uppriven – i den situationen skulle förespråka. Då glider
Sverige ut på ett sluttande plan tillbaka till 70- och 80-talens problem med
instabilitet, kortsynthet och splittrande beslut i den ekonomiska politiken.
För Sveriges långsiktiga bästa, lägg ned konflikten om
budgetreglerna!
Carl B Hamilton
Ledamot av riksdagens
finansutskott (FP), fd statssekreterare i finansdepartementet och professor i
nationalekonomi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar