LO argumenterar på DN-debatt
14/2 för "en ny skattereform". Jag tar här upp frågorna som LO i
DN-artikeln väcker, men även frågorna som de glömt eller undviker. Vad
innebär egentligen deras förslag och verklighetsbild?
(Texten publicerad på DN-debatt webb den 14
februari, 2014.)
LO påstår inledningsvis att "inkomstklyftorna växer" vilket är oriktigt för dem som kan sakförhållandet, och som tidigare visats; se t ex DN-debatt 17-18 juni 2013, riksdagsdebatt 22/8 2013 och Finanspolitiska rådets rapport maj 2013. Påståendet kommer säkert att upprepas av oppositionen trots att det är ogrundat så vaccinering mot denna osanning är viktig.
I sin beskrivning om varför det
behövs en skattereform fokuserar LO helt på fördelning och undviker den
viktiga grundfrågan. Hur skapar vi goda villkor för människor, entreprenörer och
företag så att vi får fler jobb, mer välstånd och bättre välfärd? Här spelar
skatter en viktig roll. I LO:s värld verkar det dock enbart vara fördelning,
d.v.s. högre skatter för vissa, som är lösningen. "Det är
ekonomin, dumbom" som Bill Clintons stabschef röt till presidenten när
han höll på att tappa fokus i en valrörelse. Jag vill ryta ungefär samma till
LO: Det är en växande ekonomi, inte högre skatter, som skapar välstånd och
välfärd.
Det andra som LO talar tyst om
är omvärlden och ekonomi- och skattekonkurrens. Den har tilltagit sedan den
förra skattereformen. Personer och företag flyttar mellan länder och
världsdelar. Det går inte år 2014 att fokusera enbart på nationell
fördelningspolitik, och varje skatteändring och skattereform måste ta hänsyn
förändringar och anpassa systemet till en globaliserad värld. Det gäller inte
minst för en utrikeshandelsberoende nation som Sverige. Annars är risken stor
att vi får höga skattesatser, men färre som betalar skatten. Här finns en
allvarlig lucka i LO:s skatteförslag.
Det första LO-kravet är högre skatter. Här finns det också inom S en falang som ser höjda skatter som lösningen på det mesta. Både LO:s och S egna långa lista med utgiftsförslag gör att höjda skatter kan ses som ett attraktivt alternativ. "Rationella" skatter kallar LO det, och det är en omskrivning för skattehöjningar främst för andra än majoriteten av LO-medlemmar, d.v.s. höjd skatt på högre arbetsinkomster, på kapital och fastigheter mm.
Det andra kravet gäller
slopade avdrag. Här kan utgå från att t.ex. RUT- och ROT-avdragen kvalar in.
Men anledningen till att dessa avdrag behövs är att det höga svenska
skattetrycket gör att tjänsterna annars orimligt dyra och ointressanta för
vanligt folk. Eftersom LO snarare vill höja skattetrycket än sänka det, är
risken stor att slopade avdrag blir förödande för branschen och skadar
jobben.
Det tredje kravet gäller
återinförd arvsskatt, dvs. att föräldrar inte skall få överföra hela sitt
sparande till sina barn, en skatt som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
avskaffade. Men LO duckar för den svåra frågan, om hur. Skatter av denna typ
leder lätt till mycket trixande och överförande av tillgångar för att undvika
skatten. Risken - gränsande till visshet! - är stor att de resursstarka kan
skatteplanera sig runt skatten, medan vanligt folk får betala.
Det fjärde kravet är
höjd skatt på viss konsumtion. Nyckelordet är "viss", men inte
heller här talar inte LO ur skägget. Man kan med fog misstänka att det
handlar om höjd restaurangmoms och högre krogpriser. Alla momsförändringar
behöver dock ta hänsyn till att hög beskattning av arbetsintensiva varor och
tjänster riskerar leda till färre jobb och därmed lägre skatteintäkter i
andra änden. Hänsynen till jobben lyser med sin frånvaro.
Det femte kravet - att
ersätta jobbskatteavdraget med grundavdrag - vill LO låta påskina inte
påverkar viljan att arbeta. Det har sina fördelar med enkla skatteregler, men
höjda grundavdrag är mycket kostsamma och det är inte lika effektivt sätt att
stimulera till ökat arbete som jobbskatteavdraget.
Det sjätte kravet gäller
översyn av fastighetsskatten. Eftersom det inte talas om lägre skatt
någonstans i artikeln är det högre fastighetsskatt som avses, naturligtvis.
Här går LO hand i hand med Vänsterpartiet som också är intresserat av höjd
fastighetsskatt. Sett tillsammans med LO:s övriga skrivningar blir
helhetsbilden att LO vill skärpa villkoren för människors boende successivt.
Det sjunde kravet, om
harmoniserad bolagsskatt inom EU, är helt orealistiskt vilket LO måste vara
medveten om. LO:s tanke är uppenbarligen att försöka stoppa fortsatta
sänkningar av bolagsskatten genom samarbete inom EU. EU-kommissionen försöker
redan utan större framgång att harmonisera företagsskattebasen. Att
tro att det skulle vara framkomligt att därtill harmonisera skattesatserna
är helt orimligt och skulle tulla på principen om medlemsstaters suveränitet
att sätta sina egna skattesatser.
Sammantaget ger LO:s förslag för en ny skattereform intrycket av en
lång lista på förslag till höjda skatter, utan förståelse för behoven av ett
skattesystem som stimulerar tillväxt och välstånd i en globaliserad värld.
Resultat riskerar bli höga skatter som få betalar och som hämmar jobben.
Carl B
Hamilton, ekonomisk-politisk talesperson (FP)
|
fredag 14 februari 2014
LO föreslår "en ny skattereform". Gåtfullhet och vaghet dominerar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar