Artikel publicerad i Svenska Dagbladet den 21 mars
2014.
Oppositionen påstår att ungdomsarbetslösheten
är ett stort problem och dessutom regeringens fel. Men slutsatsen skamligt
förenklad, och socialdemokraterna söker samtidigt osynliggöra
integrationsproblemen.
Förra året hade 50 00 fler ungdomar
jobb jämfört med 2006. Sysselsättningsgraden bland unga har ökat sedan 2006, trots
den utdragna lågkonjunkturen. Det hänger förmodligen ihop med att arbetsgivarnas
kostnader för att anställa unga har sänkts, genom att det med jobbskatteavdragen
lönar sig bättre att jobba, och att fribeloppet i studiemedelssystemet höjts.
Samma faktorer har gjort att fler unga som studerar på heltid söker sig ut på
arbetsmarknaden.
Den registrerade arbetslösheten
för unga har stigit med 2 procentenheter – från ca 22 procent (2006) till 24
procent (2013). Andelen heltidsstuderande bland de registrerat ”arbetslösa”
ungdomarna har samtidigt ökat snabbare, från 43 till 48 procent. Cirka 3/4 av ökningen
av ungdomsarbetslösheten sedan 2006 består sålunda av ett ökat antal
heltidsstuderande som söker jobb.
De som ”arbetslösa”
registrerade heltidsstuderandena skulle kunna vara ett stort socialt problem om
ökningen bestod av unga som misslyckas med att hitta heltidsjobb. Men så ser inte
verkligheten ut. Unik SCB-statistik – framtagen med riksdagens utredningstjänst
(RUT) – visar att andelen jobbsökande studerande som inte ser sig som arbetslösa
utan främst som studerande, förra året hade stigit till hela 94 procent.
Samtidigt är det allt fler av de ”arbetslösa” studerandena som enbart söker
extrajobb: 72 procent 2006 och 82 procent 2013. De väcker frågan om vi här har
ett socialt problem? Mitt svar är att nej, i de flesta fall är det inte alls fallet.
En stor majoritet av de registrerat
”arbetslösa” studerandena går sålunda i skolan; på högstadiet eller gymnasiet.
Andelen som studerar på högskola har dock ökat, från 18 procent till 23 procent,
medan andelen som deltar i arbetsmarknadsåtgärder är oförändrad, omkring 14
procent.
Många av de arbetslösa
ungdomarna letar jobb endast en mycket kort period. Nära 40 procent av
ungdomsarbetslösheten består av arbetslöshetsperioder som är en månad eller
kortare. Jag överlåter till läsaren att avgöra om alla dessa omständigheter för
unga i-pröva-på-åldern innebär ett stort socialt problem. Det är hur som helst
verkligheten bakom den modesta två-procentigt ökade ungdomsarbetslösheten under
lågkonjunkturåren.
Men långtidsarbetslösheten, då?
Det är få svenska ungdomar som fastnar i långvarig arbetslöshet, även om
Sverige inte är allra bäst i EU-klassen. Enligt en genomgång av RUT var det i
Sverige 3,4 procent av den unga arbetskraften som sökt jobb i mer än sex månader,
jämfört med 3,2 procent i Tyskland och Danmark och 2,7 procent i Holland och
Österrike (2012). Ser man till unga som varit arbetslösa i mer än ett år hade
Sverige den lägsta arbetslöshetsnivån i EU efter Finland och Holland, och lägre
än t ex Tyskland och Österrike.
Dolt i de låga svenska talen
för långtidsarbetslöshet bland unga finns dock kärnan i vårt problem: alltför
hög långtidsarbetslöshet bland utlandsfödda.
Långtidsarbetslösheten bland svenskfödda ungdomar var förra året 3 procent, men
för utrikes födda över 7 procent.
Det innebär att
integrationspolitiken är central för att få ner den långvariga
ungdomsarbetslösheten. Alliansregeringen har också genomfört en omläggning av
integrationspolitiken till ett mycket tydligare fokus på arbete och svenska
språket. Det har ökat sysselsättningsgraden bland utlandsfödda, men inte i delmängden
ungdomar.
Varför? Sverige har haft en
omfattande asyl- och anhöriginvandring sedan 2006. En större andel än tidigare har
kommit från länder med svagt skolsystem. Barnen är numera äldre vid ankomsten och
hinner efter ankomsten bara med en kort tid i svensk skola. Regeringen har mött
detta bl. a med förlängd undervisningstid i grundskolan för äldre nyanlända
barn, ett praktiskt basår för nyanlända unga vuxna och tydligare krav än
tidigare på att flytta dit jobben finns, dvs. samma tvång som möter svenska
arbetslösa. Här behövs dock fler åtgärder.
Det behövs framför allt fler
jobb på arbetsmarknaden som inte kräver lång erfarenhet och utbildning, och som
kan fungera som en väg in. Att efter ankomsten sitta på skolbänken en längre
tid passar inte alla, och kan för dessa motverka integration,
arbetsplatsträning i svenska och viktig icke-kognitiv kunskap på t ex en
arbetsplats. Senare i livet har man fler chanser att öka sin kompetens.
Men tyvärr är det just enklare arbeten
som skulle bli färre med Socialdemokraternas politik. Ja, i socialdemokraternas
valplan, vill jag hävda, ingår att osynliggöra integrationsproblemen och därmed
dölja behovet av fler enkla, värdefulla, arbeten för bland annat nyanlända.
Socialdemokraternas politik motverkar sådana arbeten när de vill kraftigt höja
kostnaderna för jobb i servicebranscher, och arbetsgivaravgiften för alla unga.
Det skulle drabba invandrarungdomar med svaga skolresultat hårdast. Risken är
uppenbar att just dessa ungdomar först kommer att ratas när de blir dyrare att
anställa.
Socialdemokraterna frossar i
förenklingar av ungdomsarbetslösheten som ett stort socialt problem att utbilda
bort, och ser inte den verkligt svåra kärnan. Genom att osynliggöra
integrationsfrågan kan de tillåta sig att driva en politik som leder till färre
jobb just för dem som har särskilt svårt att ta sig in i det svenska samhället.
Vägen framåt bör istället exempelvis
vara en kombination av utbyggda lärlingsutbildningar, fler riktade insatser för
nyanlända med svaga skolresultat, och bättre möjligheter att få praktik och –
kontroversiellt! – fler enkla, billigare, jobb på svensk arbetsmarknad.
Carl B Hamilton, riksdagsledamot, ekonomisk-politisk
talesperson (FP), professor i nationalekonomi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar