(Artikel publicerad på Svenska Dagbladets Brännpunkt webbplats den 3 april 2014.)
Efter
den ryska ockupationen av Ukraina överlappar europeisk säkerhets- och
energipolitik. Norden och Östersjön har blivit mer geopolitiskt betydelsefull än
på decennier. Det understryks av att även nästa Natochef kommer från Norden –
Jens Stoltenberg från Norge efterträder Anders Fogh Rasmussen från Danmark.
Men, varför är det till synes omöjligt för Sverige att vara Natomedlem när både
den ryska hotbilden i Baltikum och svensk sparsamhet talar för medlemskap?
Vi
får inte glömma president Vladimir Putin uttalande år 2006.”Den ryska
Östersjöflottans uppgift är att vid behov skydda våra ekonomiska intressen i
Östersjön. En av våra viktigaste prioriteringar är rörledningen som går genom
Östersjön.” Rörledningen är sedan 2011 installerad och kapaciteten ökad.
Ledningen ägs av det statskontrollerade bolaget Gazprom. Den ryska marinen var
behjälplig och marinchefen Masorin berättade stolt och utförligt i Röda Stjärnan
om vad man gjort för Gazprom.
Vad
innebär gasledningen för den aktuella diskussionen om svensk upprustning?
Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) konstaterade i ett remissvar 2007 att
gasledningen ”skulle innebära en kraftigt framflyttad underrättelseposition för
Ryssland”. ÖB konstaterade att ”Ledningen kommer förmodligen att utrustas med
undervattenshydroforer som skydd mot terrorattacker. Det ger en helt annan
möjlighet [än tidigare] att följa alla fartygsrörelser [i Östersjön]”. I ett
remissvar från Försvarsmakten beskrev myndigheten ryssarnas ”ökade insyn i vårt
rörelsemönster avseende flyg-, fartygs och ubåtsverksamhet”, samt en med
gasledningen ”förändrad strategisk normalbild” i Östersjön. Putins
grannskapspolitik medförde alltså redan för flera år sedan tydliga problem för
svenska försvaret och inte minst ubåtsvapnet.
En
öppen och förutsättningslös debatt om Sveriges säkerhetspolitiska alternativ –
dvs. Natomedlemskap eller alliansmotstånd – förefaller dessvärre närmast tabu i
de två stora partierna. Det ena är för Natomedlemskap om både Finland och
Socialdemokraterna är med på det. Men då händer föga eftersom
Socialdemokraterna sannolikt bara vill överväga att gå med om de själva är i
regeringsställning, kan hantera Miljöpartiet, och dessutom att Finland går
före. Svensk säkerhetspolitik bestäms följaktligen med vetorätt i Helsingfors.
Det
otydliga politiska ledarskapet återspeglas opinionens vilsenhet. När Ryssland
påsken 2013 gjorde skenanfall mot Sverige ökade snabbt opinionen för svenskt
Natomedlemskap. Nu när Ryssland ockuperar Krim vänder opinionen ned och emot
medlemskap. Opinionen är som ett rö för vinden. En ansvarskännande politiker
kan inte följa en sådan volatil opinion utan måste våga leda. En politikers
uppgift är att lyssna, men även att leda.
Försvarsberedningen
ska om en dryg månad lägga förslag om framtida försvaret. Försvarsbeslut bör
vara långsiktiga, med 20-30 års planeringshorisont. Om man tror att Sverige
inom den tidsrymden kommer att gå med i Nato bör det få konsekvenser redan idag
för analys av alternativen och möjliga beslut.
Vid
medlemskap kan nämligen Sverige delta i en internationell arbetsfördelning inom
Natoländernas samlade försvar. Varje Natoland behöver inte ha alla vapensystem
självt. Utan medlemskap måste dock Sverige självt ha alla system. Det kostar
tveklöst mer än om Sverige är medlem.
Sverige
är en liten, öppen, och tekniskt framstående industrination. Den erfarenheten,
liksom teorin, säger oss att stordriftsfördelar och arbetsfördelning dels
sänker kostnader för tillverkaren, dels priset för användarna/kunderna.
Vi
vet från svensk utrikeshandel att handelshinder i andra länder kan bli mycket
dyra för Sverige eftersom svenska företag när de möter handelshinder inte fullt
ut kan exploatera stordriftsfördelar och delta internationell arbetsfördelning.
Industrin behöver för att uppnå lägre produktionskostnader – och därmed kunna
hålla konkurrenskraftiga priser – tillträde till de stora utlandsmarknaderna.
Ju mera sofistikerad och ju högre styckkostnad produkten har, desto viktigare
är det med stordrift och internationell arbetsdelning. Därför har Sverige också
länge varit ett av världens mest aktiva länder för frihandel och mot
protektionism.
Att
stå utanför Nato är ett tydligt handelshinder på Natomarknaden.
Försvarsmateriel blir hela tiden mer tekniskt avancerad och kostar mer per
styck. Ett högst legitimt ekonomiskt argument för svenskt Natomedlemskap är
därför borttagna handelshinder på Natomarknaden och bättre utnyttjande av
stordriftsfördelar i produktionen. Självklart kostar utanförskapet idag
förlorade jobb och inkomster i industrin – inte minst den högteknologiska. Det
kostar dessutom i form av högre priser på materiel än annars vore möjligt.
De
här ekonomiska aspekterna på Natomedlemskapet är de viktigaste – inte gamla
tiders Natorekommendationer om storleken på nationella försvarsanslag som andel
av BNP. Inget medlemsland utom USA, Turkiet och möjligen Storbritannien
uppfyller idag denna rekommendation. Med tanke på att svenska försvarsbeslut
styrts mer av statsfinansiella överväganden än av yttre hot är det olyckligt
att inte den fullständiga ekonomiska kalkylen tillåts spela roll i svensk
försvars- och säkerhetspolitik.
Carl
B Hamilton, ekonomisk-politisk talesperson, tidigare ansvarig för såväl energi-
som utrikespolitik (FP).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar