Att EU-länderna står i begrepp att fatta beslut om en EU-gemensam
banktillsyn är bra både för EU-länderna och för Sverige. Sveriges
förhandlingsmål år 2013 bör vara att delta i utformningen av bankunionen och
sedan förhoppningsvis gå med i densamma. Det kortsiktiga målet är att Sverige
före jul 2012 ska gå med i den tredjedel av bankunionen som gäller en ny
effektivare tillsyn av EU:s större banker.
Vid Anders Borgs pressträff efter dagens EU-nämnd misslyckades
finansministern med att hålla isär frågan om bankunion och frågan om EU-gemensam
banktillsyn (den 11/12). Frågan om Sverige ställningstagande till bankunionen
blir en senare fråga -- eftersom dess olika delar är långtifrån
färdigförhandlade -- och en fråga att avgöras av hela regeringen.
Dispositionen nedan är: argumenten, förhandlingsläget, förhandlingsläget för
Sverige, andra länder och slutsatsen
Argumenten.
Det liggande förslaget och förhandlingens knäckfrågor för Sverige finns på
ett opartiskt och välskrivet sätt beskrivet i en nyss publicerad rapport från
Riksbanken (ss 31-33 i http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/FSR/2012/FSR_2/rap_fsr2_121128_sve.pdf
).
Professor Lars Calmfors har sammanfattat sina argument för bankunion
så här (DN den 30/10 2012): "Ett huvudargument för gemensam
bankövervakning är att nationella myndigheter kan vara för släpphänta därför att
de vill gynna de inhemska bankerna i den internationella konkurrensen. En
europeisk banktillsyn skulle också bättre kunna hantera bankernas alltmer
gränsöverskridande verksamhet. Och eftersom fallerande banker i slutändan kan
behöva rekapitaliseras av de europeiska räddningsfonderna, är det önskvärt att
även den övervakning som syftar till att förhindra fallissemang sker på den
europeiska nivån."
"Min [Lars Calmfors] slutsats är att det finns goda skäl för en bankunion.
Den bör inkludera en gemensam mekanism för rekonstruktion och avveckling av
banker i kris samt en gemensam insättningsgaranti. Däremot bör inte
finanspolitiken centraliseras." (länk: http://www.dn.se/ledare/kolumner/goda-skal-for-bankunion).
Så långt Lars Calmfors.
Förhandlingsläget.
Förhandlingen just nu gäller enbart en ny EU-organisation för tillsyn av
främst de större bankerna i EU.
Europeiska Centralbanken (ECB) förutsätts få en huvudroll i frågor om tillsyn
av banker i EU. Beslutreglerna är sådana att alla 27 EU-medlemsstater måste
acceptera utformningen av samarbetet. Om något land röstar nej faller förslaget
om ECB:s roll. Det är detta krav på enhällighet som väcker frågan om att ett
land eventuellt vill utnyttja sin vetorätt.
Det är viktigt att en EU-gemensam tillsyn av banker - dvs en EU-gemensam
finansinspektion - snabbt inrättas för att undvika risken för en upprepning av
det senaste årens katastrofala brist på självbevarelsedrift och kontroller vad
gäller finanssektorn. En sådan upprepning skulle skada Sverige, naturligtvis, så
det ligger i vårt egenintresse att EU-länderna kommer fram till en lösning, och
att Sverige kan gå med.
I alla stegen mot bankunion finns besvärliga frågor om inflytande och
beslutsregler i nya och redan existerade EU-organ, som ECB:s tillsynsråd och EBA
(European Banking Authority). I senare steg kommer frågor upp om gemensam
insättargaranti och kris- och konkurshantering av banker.
Förhandlingsläget för Sverige.
Om alla EU-länderna med undantag för Sverige beslutar sig för att acceptera
en viss utformning av banktillsynen kan Sverige stoppa förslaget även om Sverige
självt inte vill gå med. Sverige kan alltså i fallet med frågan om ECB:s
deltagande stoppa alla andra EU-länders önskan om fördjupat samarbete.
Att Sverige ensamt med ett veto skulle stoppa alla andra EU-länderna önskan
om fördjupat samarbete vore dock orimligt. Sverige skulle inte bara agera
osolidariskt utan också få skörda en ödesdiger draksådd i europasamarbetet.
Naturligtvis säger Sverige då adjö till alla tanker på att tillhöra Europas
kärna.
En annan innebörd av uttrycket "Sverige säger nej" är att vi intar samma
position som Storbritannien. Det innebär att vi lägger ned vår röst eller röstar
ja. Vi bryr oss dock inte närmare om bankunionens utformning i förvissning om
att vi redan från början bestämt oss för att ändå aldrig delta i densamma. Även
i detta fall skjuter vi ut oss själva från Europas kärna. Sveriges EU-skeptiker
kanske vill ha utanförskap tillsammans med brittiska tories (konservativa) som
förhandlingsresultat? Det vill naturligtvis inte folkpartiet liberalerna.
En tredje tolkning av uttrycket "Sverige säger nej" är att Sverige säger nej
till nu liggande förslag, men säger ja till att konstruktivt förhandla vidare
för att så långt det är möjligt undanröja våra invändningar. Det är i denna
situation som Sverige närmast befinner sig. Det blir ett finansministermöte
(Ekofin) denna vecka, tätt följt av ett EU-toppmöte och sedan, nästa vecka,
eventuellt ytterligare ett finansministermöte.
Andra länder.
Andra EU-länder har också invändningar mot liggande förslag så Sverige är
inte ensamt. Några EU-länder har liknande invändningar som Sverige. Det gäller
bl. a Tyskland och Polen. Båda är stora EU-länder och Polen är näst Frankrike
det för Tyskland viktigaste EU-landet. Polen - i likhet med Sverige - har ännu
inte euron som valuta men syftar till att gå med i euron inom några år. Danmark
- ett annat utanförland - ser väsentligt mindre problem än Sverige gör med
liggande förslag. Finland är mycket intresserat av att Sverige går med i en
EU-gemensam banktillsyn (Nordea är en stor och gemensam bank, som bekant, med
säte i Stockholm och dotterbank i Finland). Tyskland anser sig ha mer tid för
fortsatta förhandlingar än Frankrike, som är mycket angeläget att få ett avslut
i tillsynsfrågan till nyår. Tyskland vill sannolikt i slutänden tillmötesgå
Frankrike på denna punkt, dvs det blir sannolikt ett beslut före jul.
Om det blir stor oro på de finansiella marknaderna på grund av ökad politisk
osäkerhet i Italien ökar trycket på att snabbt komma överens.
Slutsats.
Sverige ska förhandla vara med målet att vara med i den EU-gemensamma
bankunionen. Som ett första steg gäller att vara med i EU:s nya banktillsyn.
Sverige och EU-länderna har trots allt vapenskrammel ett gott utgångsläge inför
den avslutande förhandlingen om gemensam banktillsyn. Sverige kan sannolikt -
förutsatt att Sverige faktiskt vill och har deltagande som ett tydligt
förhandlingsmål - vara med och ro i land ett svenskt deltagande.
Nästa år kommer övriga två huvudfrågor inom ramen för bankunion, dvs
insättargaranti och krislösningsmekanism.
tisdag 11 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar